Ökad popularitet för heat-not-burn-produkter i Sydkorea

Försäljningen av tobaksprodukter som värms upp, så kallade heat-not-burn-produkter ökar snabbt i popularitet i Sydkorea. Efter bara två år på den sydkoreanska marknaden har den nu vuxit så kraftigt att landet placerar sig som den näst största marknaden i världen, efter Japan. Det rapporterar The Korea Times.

Enligt uppgifter, sammanställda av Euromonitor International, omsatte heat-not-burn-produkter cirka 1,67 miljarder dollar under 2018. Detta kan jämföras med 453 miljoner dollar året dessförinnan. Landets totala tobaksmarknad uppgick totalt till 15,6 miljarder dollar.

– På mindre än två år efter den första utgåvan av heat-not-burn i Sydkorea har landet blivit världens näst största spelare bredvid Japan. Det skriver The Korea Times, som hänvisar till en rapport publicerad av Euromonitor International.

En vana att hantera nya tekniska produkter och att befolkningen blir entusiastiska över nya innovationer är några av förklaringarna till den ökade försäljningen av heat-not-burn-produkter i Sydkorea.

Räknar med fortsatt stark tillväxt

Medan Sydkoreas tobaksmarknad förväntas ha en begränsad tillväxt fram till och med 2023, tror branschexperter att produkter för uppvärmd tobak kommer att växa med 21 procent årligen, med en beräknad omsättning på 4,4 miljarder dollar.

Ny teknik gör att tobaken värms upp

Heat-not-burn-teknologin innebär att tobaken värms upp istället för att man bränner den. Den ger smak av tobak, men utan eld, aska, och utan röklukten som genereras av att röka cigaretter.